Stage vlog
klik op deze link om mijn ervaring bij mijn stagebedrijf, Icardi Interieur te zien. https://drive.google.com/file/d/1bOxPmIevZk1OAWf6CMaLr_ybGnD4CSLy/view?usp=share_link
bedrijfsanalyse stage
Voorwoord
In dit bestand bevindt zich de bedrijfsanalyse, opgesteld in het kader van mijn stageperiode bij huidige Icardi, later Bouwform. Deze analyse is onderdeel van mijn opleiding Ondernemerschap & Retailmanagment aan de Hogeschool Rotterdam in Kralingse Zoom. Deze analyse biedt een diepgaand inzicht in structuur en werking van het bedrijf aan de hand van het 7S-model.
Tijdens mijn stageperiode van 4 weken heb ik niet alleen praktijkervaring opgedaan, maar ook kritisch leren kijken hoe de organisatie wordt gerund. Dit rapport gaat over mijn observaties en ervaringen binnen het bedrijf. Met dit verslag hoop ik niet alleen aan verplichtingen te voldoen, maar ook echt wat te leren over wat een bedrijf nou precies doet om zijn of haar doelstellingen te behalen.
Ik wil graag mijn dank uitspreken aan mijn stagebegeleiders binnen Icardi, de docenten Dhr Sahan en Dhr Visser en iedereen die een bijdrage heeft geleverd aan deze leerzame periode.
Inleiding
Deze bedrijfsanalyse is geschreven naar van mijn stage bij Icardi interieurs, een bedrijf actief in de meubels, later bouwmarkt. Het doel van dit rapport is om een helder beeld te schetsen van de interne organisatie van het bedrijf. Dit doe ik door middel van het 7S model, waarin zeven elementen van de organisatie worden besproken: strategy, Structure, systems, shared values, style, staff en skills. Deze elementen bij elkaar geven een beeld van hoe een organisatie functioneert.
Naast de 7S model bevat dit rapport een persoonlijke reflectie op mijn leerdoelen, ervaringen en ontwikkelingen gedurende mijn stageperiode. Tot slot wordt het verslag afgesloten met een conclusie van de hoofdstukken en eventueel met bronnen en bijlages.
7S model van Bouwform
Strategy
Het bedrijf Bouwform is oorspronkelijk begonnen als een meubelwinkel Icardi, die producten verkocht zoals bankstellen. In de loop der tijd gaat Bouwform, wordt de huidige bedrijfsnaam, zijn assortiment uitbreidden met vergelijkbare producten zoals Gamma en Hornbach en ook nog keukens. Deze strategische verandering wordt noodzakelijk om concurrerend te blijven in een markt met veel concurrentie. Dit ga ik verder uitleggen door middel van de Ansoff model.
Als we kijken naar welke groeistrategieën Bouwform heeft gebruikt en nu van toepassing is productontwikkeling.
Productontwikkeling
De duidelijke strategie die het bedrijf heeft toegepast is productontwikkeling. Productontwikkeling betekent dat een bedrijf nieuwe producten heeft ontwikkeld of toegevoegd aan het assortiment voor de bestaande markt. Dat is bij deze bedrijf zeker van toepassing, omdat Bouwform ook van plan is om zijn assortiment uit te breidden. Door veel concurrentie is Icardi niet anders dan andere interieur bedrijven. Hierdoor gaat Icardi niet alleen meubels, maar ook gereedschappen, bouwmaterialen en tuinartikelen bieden, zodat ze verschillen van hun concurrent. Het doel van deze strategie is om klantbestand behouden en meer verkoop realiseren per klant door bijvoorbeeld in te spelen op de klantbehoefte.
Het advies dat ik zou geven aan het bedrijf is dat Icardi productontwikkeling verder moet blijven toepassen tot Bouwform met een uitgebreid assortiment. Deze strategie moeten ze blijven gebruiken om te concurreren. Daarnaast kunnen ze de strategie marktpenetratie gebruiken. De reden hiervoor is dat als Bouwform hiervoor kiest, consumenten een uitgebreidere keuze hebben over een breed huidig assortiment. Ook kunnen ze dit doen door middel van kortingen te geven.
Systems
Systemen binnen een bedrijf zijn belangrijk. Ze bieden een structuur en de mogelijkheid om werkzaamheden efficiënt te laten lopen. Net zoals dat Hogeschool Rotterdam systemen als Osiris en Cumlaude gebruikt, gebruikt Icardi ook verschillende systemen. Dit zijn de volgende belangrijke platformen:
- Shopify: dit is het hoofdplatform van Icardi. Shopify zelf bevat ook allerlei apps, maar de belangrijkste is Shopify. Ze gebruiken Shopify voor e-commerce: webshopbeheer, orderverwerking en klantdata. Shopify speelt eigenlijk een cruciale rol bij de financiële sector. De werking binnen het bedrijf van Shopify is een tool die helpt bij verkoop, voorraad en klantgegevens.
- Google Analytics: om te kijken of Shopify ook goed werkt en loopt, gebruikt Icardi Google Analytics om te kijken naar bijvoorbeeld hoeveel consumenten de website bezoeken en het klantgedrag. De werking binnen het bedrijf van Google Analytics is inzicht in gedrag en komst van bezoekers.
- Youtube: het is natuurlijk voor een bedrijf belangrijk om zijn of haar product te promoten aan andere mensen. Die doet Icardi door middel van social media. Youtube is daar een van (Icardi, z.d.). Ze plaatsen korte video’s van hun product om het te promoten. De werking binnen het bedrijf van Youtube is videomarketing.
- Tiktok: naast Youtube doet Icardi ook aan Tiktok. Net als bij Youtube plaatsen ze hun producten op Tiktok, zodat dit klanten kan aantrekken (TikTok - Make Your Day, z.d.). De werking van Tiktok binnen het bedrijf is ook videomarketing.
- Costumer database (via Shopify): dit is eigenlijk bedoeld voor klantinformatie, aankoophistorie en klantsegmentatie.
‘’De werking met de systemen binnen het bedrijf is volgens medewerker (Merve), ‘’Shopify als de hoofdapp van de organisatie. Daarin zetten we producten online, beheren we bestellingen en kunnen we zien wat wordt verkocht en wat niet.’’ Google Analytics geeft Shopify eigenlijk hulp bij waar mensen afhaken bij hun aankoop of waar het juist werkt.
Een advies dat ik zou geven aan het Icardi interieur is door een montagevideo te maken van elk populair product binnen het bedrijf. Dit zorgt ervoor dat klanten die deze producten niet hebben, verleidt raken om deze product aan te schaffen. Dit kan weer leidden tot toenemende omzet. Verder kunnen ze ook gebruik maken van ERM: Enterprise Resource Planning. Dat brengt eigenlijk verschillende bedrijfsprocessen samen zoals voorraadbeheer, inkoop en logistiek, wat zorgt voor eenvoudigheid.
Structure
De structuur van een organisatie of bedrijf laat eigenlijk weer hoe de functies binnen een bedrijf zijn verdeeld, wie welke verantwoordelijkheden heeft en hoe de coördinatie plaatsvindt. Hieronder is de structuur van Icardi Interieurs weergeven, met daar bijhorende functie en naam.
De werking is best simpel. Murat is de eigenaar van de gehele organisatie. Hij verdeeld zijn taken en verantwoordelijkheden aan andere mensen. Tako en Merve doen de marketing en andere online dingen, zodat de organisatie ook online actief is en zich bewust van de spelend trends op dit moment. Een DESTEP-analyse zou een goed voorbeeld hiervan zijn. Verder heeft Murat ervoor gekozen om zijn producten ook offline te verkopen via eigen winkel. Bergen beheerd de winkel. De verschillende taken die zij uitvoert zijn klanten verwelkomen, klanten helpen bij vragen en op de winkel letten. Verder moeten de producten ook onderhouden worden. Moet er nog spullen worden ingekocht of is x product nog op voorraad? Deze taken worden gedaan door Mirkan. Verder hebben we Feras en Ayman die zich bezighouden met de montage. Icardi Interieur is namelijk bezig met verbouwen van interieurs tot keukenverkoop en een kleine bouwmarkt. Feras en Ayman houden toezicht of alle taken door de bouwvakkers wel goed wordt gedaan of dat er iets anders moet worden ingericht. Verder gaat het op de vlak van communicatie ook goed. Als iemand afwezig is, bellen ze met elkaar om over voorstellen te bespreken. En natuurlijk als er iets veranderd gaat worden in de winkel, bespreken ze dit eerst met Murat voor groen licht.
Als advies aan Icardi interieur is dat ze een manager in de winkel zelf goed kunnen gebruiken. De manager zorgt voor structuur in de planning, voorraadbeheer en werkverdeling. De manager kan het personeel motiveren om harder te werken, waardoor de bedrijfsverloop efficiënter verloopt. Verder kan de manager ook helpen met problemen, zoals leveringsproblemen of klachten van klanten.
Staff
De vraag is: hoe voelen de medewerkers van Icardi interieur zich? Zijn ze tevreden over hun plaats in de organisatie? Als ik kijk naar de werksfeer binnen Icardi interieur, ziet bijna iedereen er tevreden, behalve in de ochtend, omdat dat nog het begin van de dag is. Verder zie ik hardwerkende binnen de organisatie. Ze zijn druk bezig met telefoongesprekken, helpen klanten waar het nodig is en bieden eten en drinken aan de bouwvakkers die bezig zijn met de verbouwing.
Style
Met de medewerkers onderling worden er natuurlijk ook afspraken gemaakt over de besluitvormingen binnen de organisatie. Dit is belangrijk, omdat dit verwarringen en misverstanden kan voorkomen. Besluitvormingen kunnen soepeler en efficiënter verlopen, omdat iedereen weet wat de procedure is. Verder kan dit samenwerking beïnvloeden en vertrouwen bevorderen. De vraag is: wat zijn de afspraken die onderling worden gemaakt en wat voor soort leiderschapsstijl is er aanwezig binnen Icardi interieur?
Ik heb hier onderzoek naar gedaan. De leiderschapsstijlen die we kennen zijn autocratische leiderschap, demografische leiderschap en participatief leiderschap. Bij Icardi interieur komt zowel autocratische leiderschap en participatief leiderschap voor. Ik heb deze vraag gesteld aan Merve, omdat zij ook actief is bij de communicatie van de organisatie. Autocratische leiderschap houdt in dat de leider zelf beslissingen neemt. Medewerkers hebben geen invloed hierop. Bij participatief leiderschap is het juist andersom. De leider geeft medewerkers toestemming om mee te beslissen bij besluitvormingen. Bij Icardi is beide van toestemming, omdat Murat soms beslissingen neemt zonder in gesprek te gaan met zijn medewerkers. Hij neemt de beslissing en wilt dit alleen doen. En soms roept Murat meeste medewerkers bij elkaar en vergadert hij met hen over besluitvormingen. Hierdoor krijgen medewerkers meer ruimte voor het beslissen. Dus als conclusie gebruikt Icardi interieur beidde leiderschapsstijlen wat voordelen met zich meebrengt, maar ook nadelen. De belangrijkste voordelen had ik al benoemd. Mogelijke nadelen zijn dat medewerkers zich buitengesloten kunnen voelen, omdat ze geen inspraak hebben. Dit kan leidden tot minder steun voor de besluitvorming. Verder maken mensen altijd fouten. Als een persoon niet alle kennis heeft en zelf beslissingen neemt, kan dat leidden tot het missen van waardvolle kansen voor de organisatie. Tot slot kan de leider overbelast raken, omdat hij alle beslissingen zelf neemt. Dit zorgt voor stress.
Ik raad Icardi aan om bij alle grote besluitvormingen demografische leiderschap toe te passen en bij wat kleinere besluitvormingen autocratische leiderschap toe te passen. Voorbeeld van een grote besluitvorming: een nieuwe meubelcollectie lanceren of het assortiment vernieuwen en een voorbeeld van een kleine besluitvorming: beslissen om de indeling van de showroom te veranderen. Als Icardi dit doet, voornamelijk Murat, kan dat de samenwerking binnen het bedrijf verbeteren en kunnen beslissingen efficiënter verlopen
Skills
Als Icardi interieur ervoor kiest om te plannen, verdelen ze dit in 3 categorieën. Deze categorie bestaan uit:
- Leveringen bij klanten (verkoop)
- Levering in magazijn (inkoop)
- Marketing en reclame
Ik zal verder praten over de categorie marketing en reclame hoe problemen worden opgelost, de planningen die hiervoor worden gemaakt, hoe het wordt nagecheckt en hoe ze zich hieraan aanpassen.
Voordat de marketing en reclame worden gedaan en geplant, worden eerst nieuwe artikelen en voorraden ingekocht. Daarna is het marketingteam van plan om van de voorraden en artikelen foto’s en video’s te maken. Ten eerste plaatsen ze deze video’s en foto’s op verschillende social mediakanalen zoals, Tiktok Instagram, facebook en Pinterest. Reclamecampagnes duren meestal zo rond de 2 à 4 weken. Daarna checken ze op de volgende punten:
- Komen er ook daadwerkelijk klanten ons bedrijf bezoeken via social media?
- Welke platform brengt ons de meeste likes en weergaven op?
- Is het beter om video’s of foto’s te uploaden?
De vraag is: hoe past Icardi interieur zich hieraan. Eerste punt is of daadwerkelijk klanten bezoeken via Social media. Sommige mensen laten bijvoorbeeld een reactie achter over dat ze voor die bepaalde bankstel een kijkje willen nemen. Maar niet iedereen wil dit en haakt af. Hoe kunnen we zoveel mogelijk vraag creëren. Dit doet Icardi intieur bijvoorbeeld door eenmalige acties aan te bieden of te laten zien wat deze bepaalde bankstel nou bijzonder maakt. Hierdoor act Icardi interieur naar het probleem.
Ten tweede: welke platform brengt ons de meeste likes op? Als icardi interieur eenzelfde video op de 4 verschillende platformen upload, checken ze daarna de metingen van de video’s. Dit kan door verschillende apps gedaan worden zoals tiktok ad’s of een bepaald platform waarbij je verschillende metingen kunt zien zoals, weergaven, likes en aantal minuten op de pagina per klant. Als de ene meer weergaven en reacties heeft dan het andere platform kiest Icardi Interieur ervoor om juist op het andere platform wat succesvoller is, actiever meer bezig te zijn dan de minder succesvolle social media platform. En als Icardi Interieur toch ervoor kiest om ook bij het andere platform actief te zijn, dan kijken ze naar of ze misschien voor die bepaalde platform kortere video’s moet maken of meer edit’s moet toevoegen.
Ten slotte: zijn foto’s of video’s beter? Dit kan van grote belang zijn, omdat sommige platforms alleen video’s of foto’s bieden. Instagram was een social media platform die alleen foto’s toestaat. Naarmate ze verder ontwikkelde, kon je ook video’s uploaden via Instagram. Als op de ene platform video’s of foto’s beter werkt, dan kijkt Icardi Interieur naar om video’s te uploaden als foto’s slechter presteert. Dan kunnen ze eventueel kijken van als ze foto’s op een ander social media platform beter zou kunnen presteren.
Shared values
Terwijl ik stage liep bij Icardi Interieur, hecht dit bedrijf veel waarde aan klantgerichtheid. Dat zie terug in de communicatie tussen de klant en bij het product zelf. Ze proberen in te spelen op de wens van de klant, geven aan welke afmetingen ze nodig hebben etc. bij de product zie je dat ook terug door middel van je banken op maat laten monteren, zodat de bank die de klant heel mooi vindt, maar niet in huis past, alsnog mogelijk is om deze specifieke bank aan ta passen. Verder zie ik ook waardes zoals samenwerking en kwaliteit terugkomen. De banken worden met zorg gemaakt, inclusief hoogwaardige materiaal. Als je de banken zelf voelt, begrijp je wat ik bedoel. Binnen het team is een goede sfeer en samenwerking aanwezig. Er wordt veel gelachen en gedold met elkaar. Deze waardes kwam ik vooral tegen in klantgesprekken, het voelen van de banken en op de website van Icardi interieur.
De vraag is: ervaren klanten ook deze normen en waarden van Icardi interieur? Ik heb dit gemeten door middel van onderzoek te doen naar de reviews van de klant. Je kan dan zien of klanten goeie ervaringen hebben gehad met Icardi interieur of slechte ervaringen. Uit onderzoek blijkt dit het resultaat te zijn:
Uitstekende service en topkwaliteit!
Wat een fijne ervaring bij deze meubelzaak! Vanaf het eerste moment werd ik vriendelijk ontvangen en er werd met veel geduld naar mijn wensen geluisterd. Geen opdringerigheid, maar oprechte hulp en meedenken.
Vandaag mijn bank gekocht, en tot mijn verrassing wordt deze morgen al geleverd én gemonteerd – dat noem ik nog eens service! Alles werd netjes uitgelegd en ik voelde me als klant echt gewaardeerd.
Ik ben ontzettend blij met mijn aankoop en zou deze zaak zonder twijfel aanraden aan iedereen die op zoek is naar mooie meubels en betrouwbare service. ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ zichtbaar: kwaliteit en klantgerichtheid.
Super blij met mijn aankoop. De meubels zijn van hoge kwaliteit en zien er prachtig uit. Het personeel nam echt de tijd om mee te denken en de levering verliep vlekkeloos. Hier kom ik zeker terug! ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ zichtbaar: kwaliteit en service.
Wij hebben bij dit bedrijf prachtige stoelen voor de eetkamer en barkrukken gekocht. Erg tevreden over de service en levering! ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ zichtbaar: service en levering.
Het advies dat ik zou geven voor een nog zichtbare normen en waarde is klantreacties zichtbaar maken en in video’s specifiek laten zien welke stof het is. Ze kunnen de klantreactie zichtbaar maken door bijvoorbeeld video’s op social media te plaatsen met de klant zelf, waarbij mensen zelf de daadwerkelijke reactie van de klant kunnen zien. Ten slotte vertellen over wat voor stof het is. Als Icardi interieur wat zegt over de stof van de bank, scheelt voor meeste klanten zelf naar de winkel te gaan en daar te kopen. Voor de klanten is het dan veel eenvoudiger om een aankoop te plaatsen omdat ze al een soort plaatje hebben wat voor soort stof de bank heeft.
Hoofdstuk 2 reflectieopdracht
Reflectie periode 1 Intrapreneurship: Ik ben begonnen met mijn stage bij Icardi Intereur. De stage duurt 4 weken in totaal en heb de eerste week achter de rug.
In de eerste week heb ik al verschillende dingen gedaan. Ik heb klanten mogen ontvangen die meubels bezochten, maar voornamelijk heb ik meegeholpen met het aanpassen van de website en video’s gemaakt van meubels en aangepast in Capcut. Icardi Interieur krijgt natuurlijk een uitgebreider assortiment in de toekomst. Dat is het logisch dat ook de website hierop aangepast moet worden. Eerder heb ik met Jouwweb gewerkt, maar het platform waar je de website kan aanpassen is Shpofiy, dus ik moest mee nog even aanpassen aan het systeem van Shopify. Ik kreeg de mogelijk om kleine aanpassingen te doen aan de website. Denk hierbij aan veel gestelde vragen menu maken voor de website van Bouwform. Hieronder zie je een foto wat ik heb gemaakt. Ik heb gekeken naar de productpagina’s, opmaak en structuur. Dit was erg uitgebreid omdat bouwmarkten vaak een groot assortiment hebben en dus ook veel pagina’s.
Ook ik heb ik me beziggehouden met video’s maken voor meubels. Deze heb ik aangepast in een app genaamd Capcut en geplaatst op Tiktok en Instagram account van Icardi Interieur. De tiktok account van Icardi is: @icardi.interieur en Instagram account is: @icardi.interireur. De bank namen waren Parigi, Kinston U-bank, Marbella, Lora, Grace en Brandon. Hierbij heb ik geleerd om video’s te editten en beter te maken met een app genaamd DJI Mimo.
Verder heb ik gevraagd waar hulp nodig was. Door proactief te zijn, kreeg ik in mijn ogen steeds meer vertrouwen van collega’s. Dit motiveerde me om nog meer initiatief te tonen.
Ik kijk positief terug op de eerst week van mijn stage. Heb veel dingen gezien, geleerd en meegeluisterd naar bijvoorbeeld telefoongesprekken. Komende weken wil ik meer verdiepen in productkennis. Ik hoop dat ik op deze manier meer ervaring opdoe binnen het werkveld.
Overeenkomsten en verschillen van Intrapreneurship en Entrepreneurship reflectie periode 2 & 3:
Entrepreneurervaring: als entrepreneur ben ik volledig zelf verantwoordelijk voor het opzetten en uitvoeren van mijn eigen parfumlijn met zes andere mensen. Ik heb geleerd zelf beslissingen te nemen en risico’s te durven nemen. De belangrijkste taken die ik heb uitgevoerd voor mijn bedrijf is het opzetten van de website, wat ervoor zorgde dat de parfumolie ook online aanwezig was.
Intrapreneurship: tijdens mijn stage ben ik binnen een organisatie aan het werk gegaan. Ik heb geleerd wat voor waarde ik kon toevoegen vanuit een team rol, zonder dat ik zelf verantwoordelijk ben voor heel het bedrijf, waardoor deze ervaring veel minder risico’s met zich meebrengt.
Overeenkomsten:
- Kansen zien en innovatief denken: je moet bij beide rollen zowel kansen als waarde creëren om stappen te maken.
- Communicatievaardigheden: communiceren komt altijd voor, maakt niet uit welke rol je zit. Of je nu eigen klanten bedient of met collega’s en klanten communiceert.
Verschillen:
- Verantwoordelijkheid en vrijheid: bij entrepreneurship heb je veel meer vrijheid en verantwoordelijkheid over het uitvoeren van welke taken. Veel zaken moet je zelf onderhouden zoals marketing, website, financiële administratie, inkopen en verkopen. Bij intrapreneurship werk je onder leiding van iemand anders. De leidinggevende zegt wat je moet doen en als je iets fout doet ligt niet alle verantwoordelijkheid bij jou, maar heb je wel minder vrijheid.
- Risico: als entrepeneurship moet je veel meer risico nemen, omdat jij financieel moet bijdragen bij fouten. Bij Intrapreneur heb je meer ruimte om fouten te maken zonder dat er financiële gevolgen hiervan zijn. Wel ben je zelf verantwoordelijk voor de fouten die je maakt.
- Wat je leert: op wat voor manier je leert verschilt op beide vlakken. Bij entrepreneurship leer door dingen zelf uit te zoeken en regelen. Bij intrapreneurship leer je van collega’s die ervaring hebben of hoe alles wordt geregeld binnen een organisatie.
Conclusie is dat ik van beidde rollen ervaring heb opgedaan. Als entrepreneur heb ik geleerd zelfstandig te zijn en risico’s te nemen. Als intrapreneur heb ik geleerd hoe effectief werkt en heb ik gedeeltelijk geleerd hoe bedrijfsprocessen verlopen binnen een bedrijf.
Reflectie periode 4 Intrapreneurship: in mijn laatste week van mijn stage kijk ik terug op een leerzame periode. Als ondernemer heb ik zelf veel kunnen ontdekken over het is om binnen een organisatie te werken, in plaats van een eigen bedrijf te beheren. Waar ik tijdens mijn 1e jaar ondernemerschap veel theoretische opdrachten maakte, draaide het nu om echt praktische situaties, klanten en samenwerkingen. Dit gaf me een wat beter beeld van ondernemerschap in de praktijk. Ik merkte dat communicatie en overleg binnen een organisatie belangrijk is als de baas grote beslissingen gaat nemen.
Verder verscheen ik op de Instagram account van Icardi interieur: @icardi.interieur. In deze video vertelde ik de specificaties van het bankstel. Ik vertelde over wat voor bank het precies was, welke kleuren je kon toepassen en dat het mogelijk is om de bank op maat te laten maken. Ik heb kunnen ervaren hoe het is om als het ware een verkooppraatje te geven voor een bedrijf.
Tijdens mijn laatste week stage heb ik niet alleen communicatie versterkt, maar ook een beter gevoel gekregen voor branding en klantgerichtheid. Deze ervaringen neem ik weer mee om wat meer inzichten te krijgen als ik later een eigen onderneming begin.
Persoonlijke en professionele ontwikkeling:
Smartdoelstelling: ‘’ik wil in de 4 weken stage 4 video’s van producten maken en editen. Deze video’s wil ik dan zelf uploaden.’’
Ik heb mijn stagedoel zeker behaald. Binnen 4 weken heb ik veel meer dan 4 video’s geüpload. Ik heb geleerd hoe ik bankstellen goed in beeld kan brengen door te letten bijvoorbeeld op camerastand en compositie. Tijdens het editen heb ik wat kennis gedaan over het precies werkt en ben ik wat handiger geworden in het gebruik van bijvoorbeeld CapCut en DJI Mimo. Ik weet hoe ik overgangen kan maken door bijvoorbeeld een overgang te maken wanneer de beat dropt, muziek kan toevoegen en effecten kan toepassen op video’s. dat kan je terugzien in de volgende filmpjes: Brandon, Grace, Marbella, Kingston, Lora, Parigi. En nog veel meer.
Verder heb ik ook geleerd zelfstandig te werken door zelf op TikTok beschrijvingen toe te passen, gelet op de captions en de video’s natuurlijk zelf te uploaden. Ten slotte heb ik ook de feedback van mijn stagebegeleider leren gebruiken. Niet iedereen doet het bij de eerste mogelijkheid goed. Zo heeft mijn stagebegeleider gezegd, dat ik wat verder moest staan of wat langzamer moet filmen, omdat dit altijd aangepast kan worden in CapCut.
Tijdens mijn stage heb ik heb veel plezier gehad met het maken van video’s of bewerken van website, maar zou ik me nog wel verder willen ontwikkelen in klantcommunicatie en presenteren. Hoe kan ik er nou voor zorgen dat door je eigen praatjes, klanten de volledige aandacht geven aan jou? Tijdens mijn stage merkte ik namelijk dat ik veel achter mijn bureau zat en weinig aandacht gaf aan de consument. Om dit te oefenen wil ik eerste kennis opdoen over hoe dat moet door bijvoorbeeld boeken te lezen of video’s te kijken. Nadat ik kennis heb opgedaan deze toe te passen in de praktijk.
Door mijn stage bij Icardi interieur heb ik gemerkt dat ik veel energie haal uit het maken van productvideo’s. Bij het begin was het even lastig, omdat je de basis nog niet wist. Nadat ik meer kennis op had gedaan bij het maken van video’s, wist ik dat dit leuk zou worden. Met deze kennis is er een grote kans dat ik dit kan toepassen bij creatieve media of contentmarketing.
Conclusies
Tijdens mijn stage bij Icardi interieur heb ik ervaren dat het bedrijf duidelijke normen en waarden hanteert, zoals klantgerichtheid en kwaliteit. Ik heb hiernaar onderzoek gedaan en zie terug in de klantreviews dat deze normen en waarden ook terugkomen. De keuze van Icardi interieur om te groeien naar een breder bouwconcept (Bouwform) past goed binnen het Ansoff-model, omdat je duidelijk de strategie productontwikkeling terugziet. Zo kan Icardi interieur ook beter concurreren in de markt. Verder gebruikt Icardi ook Shopfiy, Google Analytics en social media om klanten makkelijker en efficiënter te bereiken. De structuur binnen het bedrijf is goed geregeld, inclusief de taakverdeling. Tot slot zie je dat het leiderschap binnen icardi interieur voordelen als nadelen met zich meebrengt. Door een beetje van alle drie leiderschapsvormen te mengen, kunnen besluitvormingen nog soepeler en efficiënter lopen.
Literatuurlijst
icardi. (z.d.). YouTube. https://www.youtube.com/@icardi.interieur
TikTok - Make your day. (z.d.). https://www.tiktok.com/@icardi.interieur
Google Search. (z.d.-b). https://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=icardi+interieur&ie=UTF-8&oe=UTF-8
Bijlage
Paar aantal meubels gemaakt en aangepast door mij:
Preview attachment IMG_2174.jpegIMG_2174.jpeg2.9 MB
Maak jouw eigen website met JouwWeb